lördag, januari 27, 2007

Parfymen: En historia om en mördare

















Äntligen kommer den som film - en av mina stora läsupplevelser!

Förutom Jeanette Wintersons bok Skrivet på kroppen, vilken är min absolut största läsupplevelse hittils, så är ett annat förevigat läsminne Patric Süskinds bok Parfymen! Två väldigt olika böcker som gav mig två helt olika läsupplevelser, men båda lika suggestiva! Det var mycket inandningar och suckar som försegick när jag läste båda dessa historier och Skrivet på kroppen slutade med en av mig lång inandning som höll på att ta mitt liv - jag har väl aldrig läst något liknande... jeeezuz...


Men nu kommer alltså Patric Süskinds bok Parfymen som film... med Tim Tykwer (Run Lola) som regissör. Denna bok läste jag i slutet på 1980-talet när jag var ute och reste och jag befann mig i Budapest. På något sätt ramade staden in bokens historia på ett underligt sätt... jag läste och läste samtidigt som jag småfrös hela tiden på grund av den ruggiga historien.

Nu går den upp på biograferna och jag måste se den! Ofta blir man lite besviken på favoritböcker som filmas... men det har gått nästan 20 år (oops, long time) sedan jag läste den och vad jag sett och läst hittils om filmen så verkar den mycket, mycket lovande! Den har till och med fått en 4:a i DN.

By the way - bilden ovan är inte hämtad ur filmen... det är faktiskt ett foto vilket porträtterar mig när jag en underbar morgon precis öppnat fönstret till mitt hus i Toscana... eller Skottland... eller var det nu var någonstans... för att plocka in en ljuvlig ros att dekorera min tebricka med... precis så som jag ska göra i detta nu...

Etiketter:


eXTReMe Tracker
website counter