lördag, september 13, 2008

Godkänd medlemsansökan!


- Det var Blue Bird av Hull
Det var Blue Bird en brigg
Som med sviktade stumpar stod på
Över soten i snöstorm med nerisad rigg
Själva julafton sjuttiotvå...


Ännu ett brev har anlänt med Canastaklubben som mottagare. Nu öppnar jag kuvertet utan att skämmas... låtsas inte förstå att det INTE är till mig! Denna gång är den en engelsk sailor som givits medlemskap i klubben!


Denne lille elegante sailor kan minsann sjunga sjömanssånger så det står härliga till... ja, han intygar att både vuxna och barn börjar gråta när han sätter igång! Det bedyras å det heligaste i brevet att jyckens främsta favoritsånger är Harry Brandelius med Gamla Nordsjön, Kjell Krages Ålefeskarns Vals, Jungman Jansson, En sjöman älskar havets våg och Evert Taubes Balladen om Briggen Bluebird. Vidare berättar han att han har ett specialrecept från icakuriren på Melange de la Mer, vilket han gärna tillagar till nästa vickning!

Etiketter:

2 Comments:

Blogger stella sweden said...

Åhhhhh..jag dööööör! Jag älskaaaar den! O allra helst den här strofen mot slutet...jag brukar sjunga den när jag är mer än lätt berusad...

Det var Stranne den äldre
En viking en örn
Tog sitt renade brännvin
Ur vinskåpets hörn
Till att bjuda dom skeppsbrutna på
-"Hur var namnet på skutan?"
Han sporde och slog
Nio supar i spetsiga glas
-"Briggen Blue bird."
Det tionde glaset han tog
Och han slog det mot golvet i kras
-"Sa ni Blue Bird kapten? Briggen Blue Bird av Hull?"
-"Gud i himlen var är då min son?"
-"Var är pojken kapten för vår frälsares skull?"
Det blev dödstyst

Gubben Stranne
Tog sakta sydvästen utav
-"Spara modern kapten, denna kväll."
-"Nämn ej namnet på briggen som har gått i kvav."
-"Nämn ej Blue Bird av Hull är ni snäll."
Och kaptenen steg opp
Han var grå han var tärd
Stormen tjöt knappt man hörde hans ord
När han sa med självande röst till sin värd
-"Karl stod surrad och glömdes ombord."

söndag, september 14, 2008 7:45:00 em  
Blogger Maria said...

Stella: Oh la la... det hoppas jag att jag får uppleva live någon gång darling!

måndag, september 15, 2008 6:29:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter