tisdag, december 15, 2009

Det har lovats snö...

... och snön singlar så vackert ned från skyn... singlar ned utanför mitt fönster, ned från en vit och öppen himmel... jag måste säga att det är en ynnest att ändock vara sjuk just i detta nu... och få sitta här i lugn och ro och beskåda detta snöfall...

Det har lovats minst 15 centimeter snö här i Stockholmstrakten... och utanför mitt fönster hålls löftet vid liv när stora, vackra snöflingor dansar och jag kan faktiskt både höra och se silfen fnittra!

"Silfen"... ? Säger ni och undrar...
"JA, silfen!", säger jag och ifrågasätter eders Beppe Wolgerskunskap!

I det första snöfallet tror alla
att det bara flingor är som falla.
Men det är fel,
för var tusende flinga
är djuret silf,
fast på det tror väl inga.
Men så småningom blir alla silfer slöa,
och i Mars, så där, så börjar det att töa.

Del ur Okända djur, Beppe Wolgers. 1965

Etiketter:

7 Comments:

Anonymous pappa said...

När jag tittar ut på onsdagsmorgon,klockan 05.10,är det 20-30 cm snö och det mesta föll under tisdagen.
Det bör krylla av silfer utanför mitt fönster.
Puss & Kram.

onsdag, december 16, 2009 5:53:00 fm  
Anonymous Okänd Varbergare said...

...och jag hör Olle sjunga! En av Albas och mina favvisvisor - jag älskar även första raden (jag älskar alla raderna iofs): "På dom första löv som singlar sitter smådjur och det hörs ett evigt kvitter. Dom håller fast i lövens kanter, i vindens kast och dom flesta är tanter. Men annars skulle löven inte gunga. Dom fnittrar mycket men kan inte sjunga". Viva Beppe, Viva Olle!

Fasiken här är det då ingen snö!!!

onsdag, december 16, 2009 9:29:00 fm  
Anonymous Morgontrött Varbergare said...

Morbror Edmund - vad gör du uppe kl 5 på morgnarna!?

onsdag, december 16, 2009 9:31:00 fm  
Anonymous Morbror Edmund said...

Joo du, Okände Varbergare,jag har fått lov av Ingegerd att vara uppe så länge jag vill på kvällen så då passade jag på att gå upp tidigt också.
Kram på dig.

onsdag, december 16, 2009 11:32:00 fm  
Anonymous Stephen Graye said...

Jädrar, jag trodde du hade läst Peter F Hamiltons "Commonwealth Saga".
Men ack nej.... :(

Iallafall, där figurerar Silfen.

onsdag, december 16, 2009 9:19:00 em  
Anonymous Systerdottern said...

...hon är ju snäll Ingegerd! Själv önskar jag någon som kör mig i säng ... så jag inte blir så förbålt trött på morgonkvisten! Kram på er båda!

onsdag, december 16, 2009 10:25:00 em  
Blogger Maria said...

Oj, här var det släktkalas! Så trevligt!!!

Stephen: Man kan väl se silfarna som härskare i sina egna universum... vilka silfar det än må vara... även en snöflinga ter sig som ett helt universum och en snöflinga bland miljarder blir faktiskt ett eget universum... här och där i rymden...

torsdag, december 17, 2009 5:49:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter