lördag, mars 10, 2007

Jag fick en fråga av M

Jo,

Något som jag funderat på på sistone är varför
alla människor i IKEA kataloger och heminredningstidningar alltid är barfota? Inte så att jag har något emot bara fötter men det är lite märkligt. Alternativet är att de har inneskor, oftast om möblerna eller inredningen är lite mer "classy". Tofflor, stumplästen..... finns nästan inte. Strange?

M


***

Kära, kära M!

"Ta av dig skorna", "Barfota utan strumpor och skor", "Barfota vals"... visorna är många! Visorna som sjunger den bara fotens lov... Men om vi går till historiens begynnelse med hjälp av gamla dokument så förtäljer oss skrifterna följande:

"Skor ger mer - makt, flärd, magi"
NOT
true if you ask me!!! Men jag är varken en sko- eller väskmaniker!

De tidigaste bevisrester för att människan använt sig av skodon härstammar från faraoernas tid och Egypten. Så pass tidigt som under den första dynastin ca 4000 fkr tillverkades skor, eller snarare sandaler av papyrus, palmblad, trä och i särfall till faraonerna även i guld, men även stövlar av läder har påträffats.

I gamla Svedala fanns skomakare och skomakerier redan under medeltiden dvs några miljoner år efter egyptierna och deras högkultur... saker och ting spred sig långsamt på den gamla goda tiden! I och med skråväsendet drogs regler upp med en bit stumpert på ett pergamentblad. Där följande regler stod att läsa:


  • En sko är en sko om än det är en stövel eller sandal.
  • Pumps är djävulens påfund!

  • Klack får endast utföras av klackmästare på söndagar när månen står i ny och det blåser västan. (det är många skor som väntar på sin klack kan jag avslöja!)

  • Lärling måste vara född i "äkta säng" och fadern må icke inneha "oärligt yrke", exempelvis Bödel.

  • Gäsellbrev får endast utföras av tvättäkta Thompsongäseller.

  • Skoskådare och Läderskådare ser till att inget fusk eller överpris förekommer. Den som inte tillhör ett ämbete men ändå utövar yrket, får av dessa öknamnet Bönhas, vilket på tyska betyder Lofthare.

Hela skråväsendet avvecklades under tjo och tjim, stök och bök i dagarna tre i herrens år 1846 och om du vänder på siffrorna 4 och 6 så får du året 1864, det år vilket det blev fritt att idka fri företagsamhet och helt plötsligt svämmade det gamla landet över av både skor och stövlar, hattar och mössor. Allt blandades i en salig röra... och samtliga huvud- och fotbonader förväxlades så att hattarna i ren förvirring tog av sig skorna och mössorna behöll sina på. Men detta misstag rättades senare till...

De, vilka förodade en försiktig fredspolitik mot Ryssland fick öknamnet "Nattmössorna" och "Morgontofflorna"... men nu känner jag att jag är på väg in i ett helt annat ämne... gå istället till Bröderna Stetson, hatt- och filmmakare, och läs vidare om huvudbonader om detta är er mer kärt än skor.

Åter till frågan som M så frågvist undrar över...
Under 1900-talets början bestod skomakaryrket till störst del av lycksökare och sol- och vårare vilket gav skodonen oförtjänt dåligt rykte. Magdalena Ribbing, vett- och etikettorakel, har gjort allt i sin makt att återställa maktbalansen och agerat ivrig förespråkare för att alltid medtaga dansskor i påse när det vankas tabula rasa... därav uppkom modet att aldrig gå på kalas i strumplästen... det ser helt enkelt löjligt ut, och därvid kan jag hålla med Ribbing.

Men käre M, ovanstående gäller naturligtvis endast när man ska på kalas eller om man lever i det imperialistiska landet i väst:

Ute - sko på, inne - sko på!

Här hemma i det nordliga trakterna lever vi gärna efter devisen:

Ute - sko på, inne - toffla på!

Det där med att ha skor på sig inomhus till vardags blir endast löjligt, smutsigt och ohygieniskt - och icke att förglömma - osexigt! Man ska vara rädd om sina baktassar och sköta om dem, precis som sina framtassar... och inte har vi handskar eller vantar på innomhus heller!?

Varför man nu antingen är barfota eller har skor på sig i de ovan nämnda glossy catalogues är därmed en sinnesförvirring hos mindre vetande stylister och reklammakare. Det är tyvärr ofta så att de som själva utnämt sig classy, oftast inte är så classy och alltför ofta lider brist på god smak... och hade de ovan nämnda stylisterna och reklammakarna kommit direkt till mig och min frågelåda hade jag givigt dem rådet att efterapa den enda utvikningsbilden värd att ens omtala som sexig, den vilken visar en förljuvande Monica Zetterlund från 1965, där Monica är the hottest girl ever i gamla herrkalsonger samt rejäla och lite säckiga raggsockor...!



Simpel logik säger följande:

Skor = unsexy!
Barfota eller raggsocksstrumplästen = sexy!


Var det svar på din fråga M, eller har jag virrat till det i den ökända pannan mer än vanligt!?

/Eders alldeles egna Maria



Etiketter:

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ojojoj....du har inte funderat på att starta ett eget radio- eller TV-program ("Fråga Ljung") för att upplysa massorna????

Sällan har jag nickat instämmande så många gånger på endast några få minuter, ända tills hatten trillade ner på mina raggsocksbeklädda fötter!

lördag, mars 10, 2007 5:55:00 em  
Blogger Maria said...

Åhå, min herre du smickrar mig!
Förresten vad kan raggsockor heta på Volapük?

Vi kanske kan starta något tillsammans där du står för översättning i realtid till just Volapük!?

lördag, mars 10, 2007 7:43:00 em  
Anonymous Anonym said...

Återkommer med vad raggsockor kan tänkas heta...istället presenterar jag räkneorden!

1. bal, 2. tel, 3. kil, 4. fol, 5.lul, 6. mäl, 7. vel, 8. jöl, 9. zül, 10. deg!

söndag, mars 11, 2007 12:47:00 em  
Blogger Maria said...

Tackar tackar... de låter faktiskt helt logiska allihopa... fast "deg" trodde jag rent allmänt var slang för "pengar"...!

Inväntar raggsockorna... det ska jag sedan slänga mig med så ofta jag kan!

söndag, mars 11, 2007 4:17:00 em  
Anonymous Anonym said...

Tack Maria jag instämmer är imponerad av all research och speciellt tacksam för bilden av Monica.. Frågelådan på "Dewdrops" rockar.

måndag, mars 12, 2007 9:05:00 fm  
Blogger Maria said...

Word Bro'!!!

Tackar-tackar. Bilden är från Monicas självbiografi "Hågkomster från ett dåligt minne" och fotot var ämnat åt tidningen Se, men de tyckte inte att det var sexigt nog så det kom aldrig i tryck!!!

Det är det absolut sexigaste fotot alla kategorier tycker jag!!! Åh Monica...

måndag, mars 12, 2007 9:26:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter