fredag, maj 11, 2007

Ägg i skivor!



Hittade en liten märklig manick här om dagen... och jag samlar på gamla kokböcker och gamla kakformar... så denna lilla pryl kunde jag bara inte låta bli!
Jag finner stor njutning och humor i de gamla husmodersböckerna med recept lika omöjliga som oförståeliga! Det är många recept som man idag inte har en chans att klara av... det tar för lång tid, man skulle behöva ta semester minst en vecka för många av de maträtter som finns med i exempelvis Prinsessornas kokbok! Där finns beskrivet hur du spinner ditt eget socker med hjälp av två vanliga köksstolar och en träslev... vem har tid att spinna sitt socker idag!?
Nåväl... jag hittade alltså ovan nämnda lilla pryl och jag har aldrig ägt en dylik förut då jag sällan äter kokta ägg och därmed alltså inte behöver en äggskivare - jag är mer en scrambled-eggtyp...
Den lilla äggskivaren är ett svenskt patent med det passande namnet - Pullan!

7 Comments:

Blogger Groucho said...

En klämmig uppfinning med ett eggande namn!

fredag, maj 11, 2007 8:44:00 em  
Blogger Lotta said...

ååååå kokt manick-skivat ägg som är så galet gott till sillen !!!!!

lördag, maj 12, 2007 8:01:00 fm  
Blogger Maria said...

Godmorgon min sköna! Du är visst också en early-bird... du kan få låna den om du behöver skiva sill... eller ägg menade jag!

lördag, maj 12, 2007 8:06:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Undrar om man får en nubbe till sillen.

lördag, maj 12, 2007 8:43:00 fm  
Blogger Maria said...

Jag kan stå för ägget så står L8 för sillen... och pappisen får stå för nubben! Så ses vi på svartberget med varsin liten korg och sharletter på huvudet - även du pappa!

lördag, maj 12, 2007 8:55:00 fm  
Blogger Lotta said...

då måste jag fixa ny sill... för min är slut hemma nu.. men det är ju lätt kirrat ! sill & ägg-kalas på svartberget.... låter fantastiskt !

lördag, maj 12, 2007 9:36:00 fm  
Blogger Maria said...

... och glöm inte shiffongen!

lördag, maj 12, 2007 9:37:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter