torsdag, juli 19, 2007

Hålet som gav mig en intensiv stund med Bryan Ferry!



De håller på att bygga om gamla härliga Svaj till en vietnamesisk restaurang... det är dock några år sedan Svaj flyttade från mitt kvarter, men jag saknar dem fortfarande... Svaj var ett musikcafé med jäkligt bra dj:er till kaffet! Musiken strömmade upp fyra våningar och rakt in i min lägenhet på sommrarna när de hade dörren öppen in till cafét... härligt!

Efter Svaj kom en usel nudelrestaurang med riktigt äcklig mat - ok, jag provade dem aldrig själv, men min vän Åsa som bor på våningen under mig gjorde tyvärr det och hon kastade faktiskt bort maten - den gick inte att äta! Men nu är det alltså dags för en vietnamesisk restaurang att efter ombyggnationen öppna upp sina portar för hungriga människor... och då behövs en rejäl fläktanordning! Hålet borrades idag av Betongborrar'n AB, ja det var i allafall vad det stod på bilen som stod parkerad bredvid hela possit... possi och possi... det var en man med hörselkåpor och ett jäkla borrschabrak som väsnades i exakt samma läge under ungefär 3-4 timmar mitt på dagen idag!

Enerverande... skadligt för nerverna... psykosvarning... minst sagt!!!

Jag var seriöst på väg ner för att strypa karln ett okänt antal gånger... men min logiska kroppshalva hindrade mig - dear god, han gör ju bara sitt jobb och klart att restaurangen måste ha en fläkt! Jag gjorde till slut det enda rätta - jag sjappade... drog på rotmos! Med en bok och min ipod styrde jag kosan mot Katarina kyrka och den härligt lummiga och sköna gräsmatta hon erbjuder - Katarina - min favoritkyrka i stan...
Boken blev liggande kvar i min väska eftersom Bryan Ferry dök upp i mina hörlurar... han har en röst man inte stänger av... man vill bara ha mer... mer... mer Bryan...

Repeatade en låt, I'm with the "In" Crowd, från hans första soloskiva med eget material - Another Time, Another Place från 1974. Jag blev undrande varför jag inte brytt mig om den skivan förut... ok, de andra låtarna är inte så bra, men I'm with the "In" Crowd är en otroligt sammanhållen och suggestiv låt med ren och snygg inramning av monotona gitarriff, fingerknäpp och kastanjetter... kastanjetter - bara Bryan Ferry!!! I år har Bryan släppt ett coveralbum med Dylanlåtar, Dylanesque, där några av mina Dylanfavoriter är med på skivan och jag måste säga att han gör dem bra, min käre Bryan... Positively 4th Street och Gates of Eden! Jo, det görs nog en hel del bra covers när jag tänker efter! Nästa onsdag 25:e juli kl 22.35 visar svt 1 musikdokumentären Dylanesque där Bryan berättar om sitt förhållande till Bob Dylands musik vilket blandas med livemusik från scen och studio - INTE MISSA!!!

Det slog mig också, när bland annat Same old scene med Roxy Music strömmade ur ipoden, vilket fantastiskt radarpar de var Bryan Ferry och Brian Eno... men även varandras totala motpoler: Bryan - världens vackraste dandy och Brian - i en stripig hockeyfrilla och en kostym gjord av människohår men ack så härlig ändå!!! Så olika, men ändå så lika... som två poler av en och samma människa!

Ååååh Bryian Ferryeno - jag älskar dig!!!


Brian längst till vänster... och Bryan i mitten...

Etiketter: ,

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag älskar Bryan Ferry!! Vilken man! Sådana tillverkas nog inte längre tyvärr...

torsdag, juli 19, 2007 10:00:00 em  
Blogger Maria said...

Hej vännen!
Ja, jag tänkte på dig faktiskt... för jag minns att du älskade Bryans skiva Boys & Girls som kom 1985 när vi lekte som intensivast du och jag!

Vi får ta en Bryan Ferry evening nästa lördag när du kommer hit!

torsdag, juli 19, 2007 10:14:00 em  
Blogger stella sweden said...

Jodå det tillverkas fortfarande såna...;)

Men..han äääär skön!

torsdag, juli 19, 2007 11:03:00 em  
Blogger Maria said...

Stellapolaris: Jag möter några få då och då jag med... och dansar dom som Bryan så blir man ju gaaalen!

torsdag, juli 19, 2007 11:08:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag ser verkligen fram emot en Bryan Ferry evening!! Den kanske blir lite lugnare än den där Depeche Mode-danskvällen vi hade för några år sedan... :-)

lördag, juli 21, 2007 10:11:00 em  
Blogger Maria said...

Anna-Lena: Jag kan inget lova! Men jag ska försöka hålla mig lugn...

lördag, juli 21, 2007 10:54:00 em  
Anonymous Anonym said...

Haha. Det här var minst sagt lite lustigt. En granne till mig spelade "Moln på marken" på rätt hög volym i stereon häromdagen. Det fick mig att skriva det här blogginlägget. http://bengtsson.net/?p=1172

Sen läser jag nu att du bor i närheten av gamla Svaj...hmmm.

Det var alltså du.

Jag var oxå förbannad på betongborraren och ja, nudelstället som låg i Svajs lokaler var rent ut sagt bedrövligt.

torsdag, juli 26, 2007 6:51:00 em  
Blogger Maria said...

Hej David! Ooops... ja, det var jag och jag ska sänka volymen, men Moln på marken är som gjord att spelas på hög volym... det är Webstrarnas fel!!!

torsdag, juli 26, 2007 9:56:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag älskar Roxy Music och är så fasansfullt gammal att jag såg dem på Konserthuset i Ståckhålm 1974 :)
En underbar konsert!!

måndag, augusti 13, 2007 7:55:00 em  
Blogger Maria said...

Tania: Då önskar jag att jag var lika gammal som du!!!

måndag, augusti 13, 2007 7:58:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter