tisdag, juli 17, 2007

Les parapluies de Cherbourg



Oooh la la... denna franska karamell till film... den går på svt 2 just nu... och jag hyrde den för precis ett år sedan... Själv älskar jag estetiken i denna film i allmänhet och Catherine Deneuve i synnerhet... Färgerna, inredningen, tapeterna, kläderna, frisyrerna och den mustiga&krulliga tangorabatten 2.38 in i klippet... oooh oui! Minns också en urtjusig scen vid en bensinmack med snöflingor som sakta och sorgligt singlande ner över Cahterines vackra håruppsättning... där hon en sista gång inser att hon gift sig med fel man...

Igenkänningsfaktorn gällande estetik och bensinmack är hög för mig i den här filmen, det är ett som är säkert! Det är bara en hake med denna gudomliga pastellfärgade kristyrmarängstårta från 1964 - alla repliker sjungs hela filmen igenom... Paraplyerna i Chergourgh beskrivs som en musikal, men jag ser det mer som en vanlig film där skådespelarna är så inne i romantiken att de måste sjunga fram replikerna! Jag har lite svårt för musikaler i stort - och speciellt i detta fall tycker jag att det är synd på så otroligt rara ärter!

Etiketter: ,


eXTReMe Tracker
website counter