fredag, januari 12, 2007

Jag fick en fråga från Wundgang Wülf

Hej!

Hittade den här frågelådan och eftersom du också verkar jobba på en bibbla tycker jag att jag kan fråga dig. Som född tysk, jag heter wundgang wülf, har jag i hela mitt liv, även i skolan, alltid varit avundsjuk på alla andra. Alla andra har ju uppfunnit en massa bra och kul saker. Som tåget, elvispen, damsugaren, petit chou, beatles å sånna saker. Men vad har vi tyskar gjort egentligen? Inget bra som jag kan komma på. Vi har lederhåsen, surkål, ölglas på 12 liter, nakenbad. Som jag har lärt mig i skolan var vi för länge sedan en massa pälsklädda hunner när alla andra fick ha toga o andra fina kläder. Har vi en annan hjärna än andra nu också? Hittat på inget sa jag nyss men nja, motovägen också men sen! Så,varför är det så? Varför kan alla andra hitta på saker men inte vi?

***

Käre Wundgang!


Din fråga är berättigad kan jag konstatera efter att ha rådfrågat diverse kollegor, uppslagsverk, lexikon, ordböcker och kokböcker! Tog mig en liten titt i min skivsamling också... och kom fram till att gruppen Kraftwerk allena får bära den tyska fanan i musikens Hall of Fame... jo, det finns lite tysk obskyr hårdrock, body och en hel mängd svårlyssnad elektronisk musik som drar åt arty-farty hållet... men det är inte så bra måste erkännas! Vidare har vi ju den hemska hockeyfrillan som härstammar ur det tyska hårdrockssmodet - ingen större lycka där heller... När jag söker på tyska vetenskapsmän så vill jag nästan börja gråta, det är en sysselsättning där dagens märkeskopiering kan ses som rena barnleken - man har sysslat med rena serietillverkningen av att kopiera redan uppfunna uppfinningar - det vimlar av diverse kardanaxlar, förbränningsmotorer, flöjter och de mest märkliga konstruktioner av sittpinnar för burfåglar... och för att ännu mer förvärra läget handlar det tyvärr ofta om inflyttade vetenskapsmän från grannländer som Polen, Schweiz och Österrike... Likaså den klassiska musiken - inflyttade kompositörer hela bunten när man studerar släktträden noga! Tillika skådespelare, filmregissörer och diverse konstnärer... de härstammar oftast från något annat land innan de sammanstrålat i den konstnärliga smältdegeln Berlin...

Ja du Wundgang... det ser inte bra ut det här... men som du sa: ni har ju ändå konstruerat Autobahn - en stor väg gjord av betong!

Ska avsluta med att glädja dig - jag har hittat två saker som helt och hållet är tyska till ursprunget: Melitta Bentz (1873-1950) var en tysk hemmafru som 1908 uppfann metoden att brygga kaffe med hjälp av pappersfilter. Tillsammans med sin make Hugo B startade hon senare samma år företaget Melitta-Werke Bentz i Dresden.
Det var väl tyskt så det förslår!

Har också kommit fram till att märket Adidas är av tyskt ursprung! Adolf "Adi" Dassler grundade ett familjeföretag för tillverkning av fotbollsskor. Företaget Adidas Sportschuhfabriken Adi Dassler Stiftung & Co. expanderade kraftigt efter andra världskriget och dess varumärke, de tre ränderna, blev internationellt välkänt.

Men ändå... din fråga står egentligen fortfarande obesvarad - du frågar mig varför ni inte kan hitta på fina saker som Beatles, brännvinsbord, Chaîne des rôtisseurs, varm choklad, mjuka hundöron med mera... Ja, du Wundgang, det gäller att veta var landet ligger, som det gamla ordstävet lyder! Jag tror att bristen på tysk uppfinningsrikedom beror på att landet ligger där det ligger... och sådant brukar vara svårt att ändra på! Men du, koka dig en knödel, brygg dig en kopp kaffe och spisa lite krautrock i form av Kraftwerk and shake that booty med adidas-pjucken på baktassarna! Alla nationer och nationaliteter är förtjusande på sitt sätt!

/Maria - Din privata bibliotekarie i hårknut och knytblus

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kan restaurang Löwenbräu vara en tysk uppfinning kanske... fast.. ja den var ju inte heller så bra ..

lördag, januari 13, 2007 1:39:00 fm  
Blogger Shadow said...

Men korv då? Och knätofsar? Psykadelisk bakgrundsmusik till porrfilmer? Allt det måste väl vara från Tyskland?
PS. Du får gärna lägga upp en bild på dig med hårknut och knytblus...

lördag, januari 13, 2007 9:49:00 fm  
Blogger Maria said...

Just ja, glömde den där tyska sleeze-kulturen... det finns faktiskt en cd med musik ur tyska porrfilmer! Har för mig att den heter Sleeze-funk eller ngt liknande - rätt bra musik måste erkännas! Funkig på ett fint sätt... med wacka-wackapedaler, feta strängar på basen och en härrrrlig saxofon som brölar till lite extra vid väl valda scener... Perfekt som bakgrundsmusik för finare middagar!

Fotot kommer att läggas ut på ett hemligt ställe här på bloggen, ackompanjerat med ljudfil från ovan nämnda cd...

lördag, januari 13, 2007 11:09:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter